söndag 28 juni 2009

VECKAN I SUNNE

Här kommer några bilder från vår vecka i Sunne.
Vi drog iväg förra Söndagen (21/6). Tog vägen över Fredriksberg, Tyfors och Rämmen.....en riktig nostalgi-tripp för mig - eftersom pappa kommer från dessa trakter och vi brukade vara där och hälsa på farmor och farfar varje sommar. Nu är dom borta sedan länge...Dom var skilda, så dom ligger ej begravda på samma plats, passade på att besöka farmors grav vid Rämmens kyrka eftersom vi passerade alldeles förbi där. Vi plockade lite fina sommarblommor som jag satte på graven.
Sen fortsatte färden över Hagfors....och en massa andra små orter som jag inte minns namnen på. Väldigt backigt var det i allafall....först gick det uppför i kringel och krokar och sedan innan Sunne nedför i samma stil....

Tillslut nådde vi i allafall vårt mål: campingen Kolsnäs invid Frykens strand, där vi kom att tillbringa dessa 6 nätter....

Varmt var det hela veckan....varmare och varmare för varje dag....slutligen upp mot 30 grader.
Intill campingen fanns Sunne vattenland, ett måste för ungarna såklart. "Gubben" och tjejerna var där och badade och lekte en hel dag - jag avstod och tog hand om hunden istället:) eftersom jag är en badkruka:) - och så var det ganska dyrt också tyckte vi, 250 kr. per person kostade kalaset....så då bör man ju verkligen tycka om att bada mycket för att få valuta för pengarna...

***************

Så var vi och tittade på Mårbacka en dag. Selma Lagerlöfs hem. Var aldrig in där utan tittade bara utanför, men det fanns även guaidade visningar inne i huset om man ville det.
Så fanns det en handelsbod med böcker och andra "Selma-relaterade" saker och ett café.


****************

Tossebergsklätten var ett högt berg med utsikt över "fryksdalen". Brantaste vägen jag åkt på tror jag, gick upp dit....Väl uppe var den underbar utsikt, fanns ett utkikstorn om man ville se ännu bättre och ett mysigt café, där man kunde fika eller äta bl.a. nävgröt med fläsk(en värmländsk rätt tror jag).



*****************


Besökte också blomster- och skulpturparken Rottneros. Var väl ok där...men finare parker har jag sett....Det kostade 250 kr. för oss att komma in där - tyckte det var i dyraste laget....Kanske är parken mer sevärd senare på sommaren då allt vuxit till sig mera?

Ja, Sunne var väl en helt ok plats att vara på....en vecka var nog lagom för oss för att hinna se det vi ville - Sen börjar det dra i "luffarna" igen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar