söndag 6 september 2009

SMARRIG MIDDAG OCH FILM

Käkade god middag med tända ljus i går kväll:). Älskar att tända ljus nu när det börjar bli mörkt om kvällarna....Har kommit över den där fasen då man grämer sig över att sommaren börjar ta slut...och när jag väl kommit så långt....Hamnar jag alltid i en "mys-period" då jag tycker att det är såååå mysigt med mörka kvällar, levande ljus och hela köret........:). så det är väl så att alla årstider har sin charm trots allt...
Middagen bestod av hemgjorda potatisklyftor och en väldigt enkel och smaskig gryta med fläskfilé och champinjoner,lite fransk senap........


FLÄSKFILÉ I SENAPSSÅS 4 port.

skiva ca. 10 färska champinjoner och fräs dem i matfett.

Skär ca. 500g. fläskfilé i bitar, salta och peppra efter behag och bryn den i stekpanna med hög kant (eller i gryta).

Pressa över 2 vitlöksklyftor och lägg i svampen. Tillsätt 2 dl mellangrädde, 2 dl vatten, 2 msk touch of taste oxfond med rödvin och 2 msk. fransk senap.

Låt såsen koka ihop och köttet bli genomkokt. Red ev. med idealmjöl för önskad konsistens. Tillsätt ca. 1 msk hackad gräslök i grytan.

*****************************************

Efter middagen tittade vi på Maria Larssons eviga ögonblick. Den var helt ok tykte jag...ingenting för dig som bara gillar action precis...min gubbe tykte den var lite seg...Den handlade ju helt enkelt om Maria som var gift med Sigfrid som var alkoliserad och en riktig kvinnokarl....Dom hade många barn och Maria kämpade ständigt för att ha ett anständigt familjeliv. Hon hade tidigare vunnit en kamera som hon lagt undan och nu tänkte sälja hos en fotograf, men det slutar med at hon istället börjar fotografera........Ja den får åtminstone tre solar av mig:), klart godkänd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar