tisdag 25 augusti 2009

SKÖRDETID


Nu är det riktig "skördetid" i trädgården. Även om vi nu är förskräckligt dåliga på att ta reda på allt...men det gör ju bara min granne glad - för hon får plocka alla vinbär och krusbär. I gengälld brukar Jussi få några ölburkar:).
Vad vi däremot gillar är ju såklart hallonen - men dom är slut nu för i år.
Just nu har vi supergoda äpplen, bara att plocka ner o äta....


Ungarna käkar av både dem och plommonen så dom får ont i magen:). Men det är ju i allfall nyttigt och så mycket bättre än sötsaker...och dessutom alldeles gratis:).




Min mage har det också blivit rätt bra fart på, så det är väl plommonen som gjort sitt där också kan jag tro...:).

En plommonkaka lyckades jag få till idag, den vart populär....



Smällt 75 gr. smör i en kastrull o låt svalna. Vispa ner 2 dl socker, 2 dl vetemjöl,
1,5 tsk vaniljsocker, 1,5 tsk bakpulver och 2 ägg direkt i kastrullen.
Häll i en smord och bröad form.
Kärna ur och halvera plommon och lägg dem ovanpå smeten.
Grädda längst ner i ugnen i 175 gr. ca. 45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar