onsdag 27 maj 2009

OJ...REDAN ONSDAG





Oj. redan Onsdag. som planerat tillbringade vi Torsdag till Söndag ute i skogen. Hade det riktigt lugnt och skönt. Vi campade vid en sjö som heter Lilla Djurlången ligger mellan Ludvika och Kopparberg. Massor av husvagnar var det runt om i skogarna där - finns många fina fisketjärnar. Kom på torsdag kvällen, hade planerat att stå på ett annat ställe, men dit hade redan flera hittat, så vi fick leta upp oss en annan plats- men det vart bra ändå.


Grillade hamburgare på kvällen, gick en promenad med hunden, vart en tidig kväller, både jag o gubben trötta efter arbetsveckan:).


Fredag vaknade vi av regn-smatter på husvagnstaket, 10 grader varmt - inte mycket att hurra för. Vi tog oss en rundtur i trakterna på några av alla de småvägar som finns där, var och tittade vid en fin sjö där min gubbe hade varit och campat som liten....där hade hade tiden satt sina spår och det var rätt igenvuxet - kan man vänta sig annat när det gått si så där en 30-35 år:).


Kom så småningom fram till en liten by som heter Nyfors, ligger långt ut i skogen....där har dom en gammal lanthandel....som verkligen gör själ för namnet både själva affären och ägaren som är en gammal tant....Där köpte vi oss varsin glass o kikade runt lite i den lilla mysiga byn, som verkligen var vacker i "försommar-skrud".


På eftermiddagen började vädret ordan till sig. Gubbens syster och hennes son kom med sin husvagn och ställde upp den brevid vår. Grillade på kvällen, kotlett och potatissallad som jag förberett hemma, mums....Gjorde upp en lägereld - vilket var väldigt skönt i det inte allt för varma vädret.


Lördag morgon kl. 5.30 ringde väckarklockan - för då skulle gubben, ungarna, hans syster och sonen ut på fiske....dom jobbar på samma ställe och företaget hade hyrt en tjärn Lö-Sö. Själv fick jag ej följa med då det bara får fiskas av anställda och deras minderåriga barn. Men jag kan ju säga att jag inte var ett dugg ledsen över det:). När dom gett sig iväg tog jag och vovven fortsatt sovmorgon fram till kl.10 - skönt! Sedan frukost och det obligatoriska Melodikrysset:):); är man gammal när man skaffat sig dom vanorna?:):).


Hade sedan en skön dag med mycket utevistelse som det alltid blir när man är i vagnen. Ganska fint väder så man fick lite sol på sig också. Var in en tur till Kloten och konferensanläggningen som finns där och hyrde in mig och fick duscha - guld värt när man är ute i skogen.


Fiskarna kom hem på kvällskvisten, med 7 regnbågar, blir fint att ha hemma i frysen....en fisk rökte vi på kvällen - det är verkligen kanon-gott!!
Grillade även kyckling och öppnade en flaska rödvin...Gnarly head, ett gott vin som jag kan rekommendera. Passar såväl till grillat eller bara som sällskapsvin...min favorit hittills i "rödvinsdjungeln".

Ändrar man smaklökar med åren? Fram till för ett par år sedan hade jag fått för mig att rödvin kan man inte dricka....hade smakat någon gång för länge sedan och tyckte det var blä....Så var vi på kryssing och råkade av misstag handla med oss rött vin istället för vitt hem. Det vart en glad och possitiv överraskning, trodde vi bara haft tur och att det var just den sorten som gick att dricka...men nu har jag provat en hel del - och inget har smakat illa:). Har nu övergått helt till rött när jag handlar vin och tycker det har en otroligt god och kryddig smak - inte allas surt som jag tyckte tidigare. Ja, jag tror faktiskt att smaken förrändras med åren:).

Nog om detta....det var ju helgen jag berätttade om....Söndag: Hela familjen tog sovmorgon, skönt att slippa höra klockan tjuta när det är helg - gubben o ungarna var inge mera sugna på fiske - dom var nöjda med gårdagens fångst. Njöt i det fina soliga vädret som nu också lyckas bli lite varmare. For hem igen fram på eftermiddagen. Snabbt hem och få fyr i pannan så vi fick varmvatten och duscha....väldigt uppskattat efter en skogsutflykt.

Sedan kalas för ungarnas kusin K som fyllt 18 - god smörgåstårta och glass lassade vi i oss, gott!

Har sedan jobbat Måndag och tisdag natt - så då har mest blivit att sova........Vaknade rätt tidigt igår och gick ut i pyjamasen och hängde tvätt - det var skönt ute - kom då på att jag kanske skulle rensa hallonhäcken som var full av gamla torkade grenar från förra året, så sagt och gjort - jag satte genast igång, iförd pyjamas....undrar om någon såg mig...ja, det bjuder jag på i så fall:). Hade sedan hand om lilla T ett tag i går kväll då hans mamma o pappa var och spelade bowling, han är som vanligt på hugget på allt....full rulle hela tiden - Men go och söt är han:).

I natt är jag ledig och får sova - det känns lyxigt att få sova på natten när man jobbat några nätter - för hur som helst så går det aldrig att få samma sömnkvalité när man sover på dagen.

Har sedan Torsdag natt kvar och jobba innan jag åter har min lediga vecka. Kommer troligen att dra iväg med husvagnen till helgen igen - målet blir någon plats i närheten av min mor o far - eftersom det ju är morsdag på söndag - och det vill jag ju uppmärksamma och komma med en liten blomma eller så.......blir nog en egenhändigt gjord utegrupp i någon fin korg tror jag.

Nu ska här hittas på något lämpligt, enkelt, gott att "tugga på" till middag idag. Bara jag och ungarna hemma i kväll då gubben jobber eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar